Het noorden

31 december 2019 - Vientiane, Laos

Laos, een boeddhistisch land en ze vieren geen kerst. Maar alles is wel in kerstsfeer, overal kerstbomen, lichtjes en kerstversiering en de kinderen gaan gewoon naar school, de winkels zijn gewoon open en eigenlijk is het hier net zo'n dag als elke andere.We zitten heerlijk in een park op een schommelbank, boekje mee en hebben kerstmuziek op de telefoon aanstaan. Kerst 2019 in Laos bij 33 graden...,'s Avonds was het in het centrum wel echt kerstfeest. Het was erg druk, alle kleine kinderen hadden een kerstman/vrouw pak aan. Overal tafeltjes waar je kon eten en een optreden van schoolkinderen op een groot versierd podium.

Tweede kerstdag hadden we om half negen vervoer geregeld naar Nong Kiaw te gaan. Om kwart over negen kwam een overvolle three wheeled Tuk Tuk voorrijden. “Moeten we hiermee” vroegen we en er werd ja geknikt en onze backpack lag al op het dak. Hier zaten we met z’n tienen in plus bagage. We reden naar een busstation en moesten overstappen. Uiteindelijk na veel gedoe werden we met achttien man in een minibus geprakt waarvan drie passagiers op een houten kruikje in het gangpad moesten zitten.Alle rugzakken gingen boven op het dak.
Onderweg bleek de chauffeur de weg te kennen als zijn broekzak hij ontweek de meeste gaten in de weg en minderde vaart als het asfalt ophield en de weg overging in een grindpad. Na drie uurtjes rijden kwamen we aan in dit slaperige dorpje. Deze staat bekend omdat dit in de mooiste regio van Laos ligt.

De volgende dag hebben we een bootreis naar Muang Khua geregeld over de Nam Ou rivier. Het was een smalle lange boot, de schipper zit voorin en de passagiers op houten bankjes erachter, de boot was aardig vol. We vertrokken om even over half elf voor een tocht van ongeveer 90 km. Na een uurtje varen kwamen we aan bij Muang Ngoy waar enkele passagiers uitstapten en onze rit ging verder. Op een gegeven moment meerde hij aan bij een klein strandje, we konden niet verder omdat er even verderop een stuwdam is. Alle bagage werd overgeladen in een busje. Er was een jong stel (toevallig uit Alkmaar), die twee fietsen mee hadden. Zij waren al 20 maanden onderweg, fietsend vanuit Alkmaar de wereld rond. De fietsen werden op het busje vastgebonden, één op het dak en de ander achterop, alle rugzakken lagen tussen onze benen en en we gingen verder met een zeer stoffige rit van een half uur, daarna werd alles weer in een andere slowboat geladen. De boottocht, die overigens de mooiste is die we ooit hebben gemaakt, was indrukwekkend in een overweldigend natuur. Na de dam zijn we nogmaals over gestapt en was het daarna nog dik twee uur varen in vrij wild vaarwater. Na twee reisdagen met de bus zijn weer terug in Luang Prabang om door te gaan naar Vientiane.

Van Luang Prabang naar Vientiane.

We konden bij het guesthouse VIP tickets bestellen voor de rit naar Vientiane, dat leek ons een goed plan.

Om 7 uur werden we opgehaald bij ons guesthouse, keurig op tijd. We reden met de tuk tuk naar de bus terminal. Vijf over half acht begon onze trip in de VIP bus. (nou ja eerder R.I.P bus) We hadden vooraf op maps.me gekeken hoeveel km het was. De afstand was ongeveer 282 km. We maakten voor ons een kleine berekening en schatte in zo'n vijf uur rijstijd plus e.v.t. wat oponthoud. Al snel bleek de bus niet sneller te gaan dan hooguit 40 km. En gaandeweg reed hij langzamer en langzamer op een vrij steile helling. We moesten een bergpas over. Het asfalt hield op, onverharde weg met grote keien, geen bomen of struiken meer en de snelheid ging terug naar 8 á 10 km per uur. Dikke stofwolken achter de vrachtwagens die ook de pas over kropen. De stofwolken waren pittig maar  het uitzicht was fascinerend en adembenemend mooi en dat maakte alles goed. Ruim 10 km hebben we zo langzaam moeten rijden. We keken regelmatig behoorlijk de diepte in. Ondertussen waren we al vier uur onderweg en 100 km gevorderd. Pffff.

Na de pas ging het iets sneller. Regelmatig werd er gestopt om mensen in te laten stappen. Tassen aan de vracht werden op de imperiaal geplaatst. Ook werd er regelmatig gestopt om goederen mee en af te geven. Onze VIP bus was dus ook een soort post NL😅. Na zes en een half uur rijden zaten we nog 150 km van Vientiane af. Vele mede weggebruikers, zoals buffels, kippen, geiten en runderen versperde regelmatig de weg. Na verschillende stops en een lunchpauze bij een restaurant kwamen we uiteindelijk om half zes aan in Vientiane. Een hele lange dag maar werelds.
We blijven tot zaterdag in de hoofdstad Vientiane en vliegen dan door naar Pakse.

Voor iedereen een fijne jaarwisseling, ook wij maken er een mooie avond van.

1. Anika:
    Wat een wereldreis!
  2. Antoinette Van der Linden:
    Wat een andere wereld 😅
  3. Sascha:
    31 december 2019
    Prachtig mooi, jullie maken veel mee!
  4. Henk:
    31 december 2019
    Wederom mooie en spannende indrukken van jullie wereldse belevenissen.
  5. Johan&Alie:
    31 december 2019
    GEWELDIG wat een fantastisch avontuur jongen mooie jaarwisseling en gezondheid voor het nieuwe jaar
  6. Geertje:
    31 december 2019
    Wat een ervaringen! Geweldig! Ook voor jullie een goede en mooie jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar.
  7. Tineke:
    Indrukwekkend, prachtige ervaring.
  8. Steef:
    31 december 2019
    Jeetje, wat mooi te zien... en wat mooi om te zien... wat een mooie vergezichten... en uitzichten. Jaloers om te worden 😉👍🏻Knuf en een mooie jaarwisseling . Kus Erika en Steef
  9. Dick:
    1 januari 2020
    geheel andere wereld! Je moet je wel kunnen aanpassen van de luxe hier, naar daar
  10. Dimmy en Thom:
    1 januari 2020
    Hoe kan het, dat alles zo anders is dan hier, wat een verschil!!!
    Jullie maken wel herinneringen 👍👍😘
  11. Angelique:
    3 januari 2020
    Super mooi om zo 2020 te beginnen. Prachtig allemaal en nog lang niet over.
    In ieder geval een gelukkig nieuwjaar en geniet met volle teugen !!
  12. Jan en Beverley:
    3 januari 2020
    Net terug uit Engeland en de laatste twee reisverhalen gelezen. Fantastisch allemaal.
    Een gelukkig en gezond 2020 voor jullie beiden.