Van Laos naar Cambodja

28 januari 2020 - Siem Reap, Cambodja

We hebben Laos met een dubbel gevoel achter ons gelaten. Wat vinden jullie dan van Laos, hoor ik jullie denken? Eerlijk gezegd heeft het een schitterend natuur en dat zal altijd bij ons blijven, je kunt er lekker eten, vriendelijke sociale en vooral behulpzame mensen. Het enige minpunt is de vervuiling in de steden, langs de wegen en in de rivieren. Overal, ja werkelijk overal zie je afval voornamelijk plastic, vreselijk. Je ziet ook veel mensen de hele dag niets doen, zittend voor hun huis, kraampje of liggend in een hangmat en dan zeiden we tegen elkaar ”doe iets” pak een emmer met sop en ga schoon maken of ruim iets op. Heel heel jammer en triest.

We zijn 21 januari naar Cambodja vertrokken bij binnenkomst zagen we overal rook en vuur, links en rechts zwarte vlaktes, de boeren waren bezig hun rijstvelden in brand te stekken. Deze eeuwenoude methode wordt nu nog steeds in Azië gebruikt want het is de goedkoopste en snelste manier om hun grond te bemesten. Het rookgordijn heeft de naam smokey season en dat geeft wel een treurig beeld. Ook vele bomen waren hierdoor zwart geblakerd. Regelmatig reden we tussen het vuur door, bizar.
Om 8 uur in het donker kwamen we aan in Siem Reap, ons pick up driver stond er natuurlijk niet meer, logisch we waren 3,5 uur later dan gepland dus dan maar met de tuk tuk naar het hotel.
Siem Reap leeft vooral in de avond, zoals we dat kennen van de andere Aziatische steden Hanoi, Bangkok of Jakarta. We zitten er midden in. Ons hotel ligt in een klein rustig zijstraatje, maar midden in het centrum. Heeft een kleine tuin met zwembad erbij om heerlijk aan het einde van de dag even op te frissen.

Eerst maar weer fietsen huren om de stad een beetje te verkennen. Het plan was om ook naar Angkor Wat te fietsen wat 7,5 km verderop ligt. Vooraf maar wat gaan kijken of je daar mag/kan fietsen. Een prima fietsritje wat goed te doen was. We kwamen bij de ticket checkpoint aan. We werden tegen gehouden en er werd ons verteld dat de tickets een stukje terug te koop waren. Met gebaren en wat wijzen moesten we terug en ergens bij de stoplichten linksaf. Nou, om niet een al te lang verhaal te maken, na ruim een half uur fietsen kwamen we eindelijk bij de Angkor Wat ticket office aan. Gelukkig konden we alvast tickets voor maandag de 27e kopen en hoeven we niet nogmaals hierheen te fietsen (lag echt onwijs ver uit de route).

De Royal Gardens in Siem Reap is een plek waar vele mensen komen om te wandelen, op een bankje te zitten of te kijken naar de honderden vleermuizen die hier in de bomen verblijven. Deze vleermuizen zijn erg groot. Door de vele hoge bomen is het hier heerlijk vertoeven in de schaduw, wat erg lekker is bij een temperatuur van 34 graden.

In een opwelling, we doen dit bijna nooit, hebben we vrijdag laat in de middag een half-day tour geboekt naar Chong Khness floating village, een lotus tuin en naar de krokodillen!!
Om half tien ’s morgens werden we opgehaald en we stapten in een leeg busje. Het busje reed de stad uit, geen andere passagiers verder, dus vroegen we of er nog mensen bijkwamen “nee hoor”zei de gids, jullie hebben een privé tour. De eerste stop was bij de lotus tuin. Grote velden met lotusplanten en rijstvelden. De gids plukte een lotusblad en vertelde dat dit als bord wordt gebruikt voor het eten. Hij brak de stengel, trok het een beetje uit elkaar en daarin zat lotuszijde. Een zeer exclusief en weinig voorkomend materiaal. Ook mochten we de zaden proeven. Wat de boer …. ., dus proeven. Het is een soort grote boon, die goed te eten was en wat zoet maakte.
Busje weer in en op weg naar het drijvende dorp Chong Khness floating village, op het “Tonle Sap Lake”. Hier wonen ruim 1100 gezinnen in drijvende huizen vast gemaakt aan een gemeenschappelijke ankerboei van bamboe. Bijzonder om te zien hoe deze mensen hier gewoon kunnen leven. Het drijvende dorp heeft ook 3 kerken, 2 politiebureau’s, een restaurant en een drijvende dorpsschool.
Het is nu laag water wat we goed konden zien aan de kleur van het water, zand kleurig. De varende boten malen het zand naar boven door hun schroeven.
Het meer staat in verbinding met de Mekong Rivier. In het regenseizoen keert de stroomrichting van de Mekong Rivier en deze zorgt ervoor dat tijdens dit seizoen het meer 5 maal zo groot wordt en de hoogte van het water maar liefst 12 meter stijgt. En de krokodillen? Ja daar willen we het maar liever niet over hebben, deze beesten leven in gevangenschap in een heel klein kooitje.
We kregen een lunch met 2 consumpties aangeboden op de Tara riverboat. Ook op de boot waren we de enige gasten.

Angkor is een ruïnestad en met zijn 2,5 miljoen bezoekers per jaar de grootste toeristische trekpleister van Cambodja. We zijn er gisteren naar toe wezen fietsen het ligt maar 7,5 km van ons hotel vandaan. De tempels waren stuk voor stuk zeer mooi. Vooral de Ta Prohm die bekend staat om de enorme bomen en de wortels die uit de muren groeien heel indrukwekkend. Deze aantrekkelijke jungleomgeving en de oorspronkelijke staat heeft ervoor gezorgd dat het tot een van de meest bezochte tempels is met gevolg dat je op sommige plekken in de rij moet staan om een foto te mogen maken! Niet alleen staan er mensen in de rij voor een foto, maar ook stonden er denken we 200 man in de volle zon met 34 graden, om een tempel te beklimmen. We waren deze ochtend al vroeg vertrokken, we zaten om 8 uur al op de fiets. Het was een bijzonder mooie, intensive en dorstige dag. Na ruim 30 km fietsen, 10 km lopen en 3 flessen á 1,5 lr water waren we begin van de avond weer terug en behoorlijk afgeknoedeld.

En dan heb je nog de Chinezen we vinden het jammer te moeten zeggen, maar deze toeristen zijn wel heel irritant, lopen overal dwars doorheen, trekken zich niets aan van anderen en maken foto’s van elkaar in de meest rare poses en er lopen er veel ja, heel veel met of zonder paraplu.

Overmorgen op weg naar Battambang hier 4 uur vandaan, hopen wij 😊.

1. Ria verhagen:
    28 januari 2020
    Zoals steeds prachtigefoto's. Weet niet wie ze maakt, maar die heeft er zeker gevoel voor !
    Genieten nog maar, voor je het weet is het weer over ! Maar wat je gezien en gedaan hebt, vergeet je nooit ! groetjes, Jaap en Ria
  2. Jan en Beverley:
    28 januari 2020
    Weer een mooi reisverhaal. Wat een bijzondere ervaringen. En ook de foto zijn weer prachtig.
    Nu weer een paar weken Cambodja? En dan ook nog weer naar Thailand. Daar kunnen jullie dan nog lekker relexen voordat jullie terugkomen naar Nederland (waar overigens de winter nog steeds niet is gearriveerd. Groetjes van ons
  3. Dick:
    30 januari 2020
    weer mooie plaatjes en het nadeel van toerisme: er zijn er vaak te veel
  4. Henk:
    Mooie foto’s
  5. Henk:
    31 januari 2020
    En indrukwekkende video over Angkor Wat.
    Wat ‘n bomen.
  6. Marcel Burger:
    31 januari 2020
    Wat jammer dat de vervuiling zo van invloed is op je reiservaring over Laos. Ook daar plastic, plastic en plastic. Jammer. Maar de schoonheid van het land is toch ook gezien.
    Mooi verslag en schitterende foto's van Siem Reap en omgeving. Ik zie mijn woonboot zo op het Tonle Sap meer. Op naar Batambang en vervolgens naar het jullie geliefde en vertrouwde Thailand. Geniet van de nog resterende periode. Volg jullie met veel plezier.
  7. Antoinette Van der Linden:
    Weer een mooi verhaal 😘
  8. Gerard v d Akker:
    1 februari 2020
    we zitten er gewoon op te wachten .Super om te lezen
    en niet in de spam .Groetjes