Slot

1 maart 2020 - Heerhugowaard, Nederland

We kwamen erachter dat een reisdag in Thailand gemakkelijk 24 uur is 😕. Kwam vooral ook, omdat het vervoer niet op elkaar aansloot en we niet in 1 keer alle benodigde tickets kregen bij het reisbureau. En als een Thai zegt: ga hier maar zitten de bus komt over een kwartiertje, bedoelt hij heel iets anders dan wat wij denken en dat maakt moeders heel onzeker 😊. Uiteindelijk is het met de bus en boot goed gekomen, maar voor de treinreis moesten we weer op zoek naar de tickets. Een station medewerker wist ons te vertellen waar we moesten zijn, 200 meter vanaf het station is een streetfood restaurantje vertelde hij en deze gaat om 4 uur open. De trein vertrekt om 16:40 dus geen paniek.

De nacht trein is een belevenis, we hadden tickets gekocht voor een slaapwagon, deze is ingericht met bankjes die na een paar handelingen omgebouwd worden tot stapelbedden aan beide zijde van het gangpad. We waren net een uurtje onderweg of daar verscheen een dame die de bedden van de wagon in orde kwam maken, het was nog licht!!

We keken elkaar lachend aan, zal toch niet gebeuren. Toen wij aan de beurt waren zag ze het meteen aan ons, zeker even wachten zei ze met een glimlach. Om 10 uur kwam ze terug en hebben haar niet teleurgesteld. Je mag wel zeggen het is behelpen, maar het is een goed bedje. Alleen van slapen kwam weinig terecht, het was koud door de airco en die trein maakt me toch een potje herrie.

Twee uur later dan gepland kwamen we in Bangkok aan, het is niet anders in Thailand, men kijkt daar niet op een uurtje.

We hebben een hotel geboekt vlakbij de Khoa San Road, de bekendste straat van Bangkok met het gezellige drukke avondleven. Daar wilden we onze laatste dagen van ons vakantie doorbrengen om te shoppen en relax naar het vliegveld te gaan. We vinden het buiten de highlights om, ook leuk om te varen of door de smalle steegjes te lopen.

Bangkok heeft netwerk van klongs (kanalen) die uitkomen op de drukbevaren Chao Phraya rivier en daar vaart een busboot dan doorheen. Hij komt hard aanvaren en dan is het de bedoeling dat je er als het ware inspringt want hij vaart meteen door. Het is een belevenis op zich.

We konden ons hart ophalen op de Sampeng dagmarkt, dit is een lange markt en zeer druk, de steegjes zijn behoorlijk nauw. Deze markt staat bekend als de shopbestemming in Chinatown.

Onderweg liepen we langs de Wat Saket, de heilige gouden berg van Bangkok. Natuurlijk hebben we deze bezocht en zijn naar boven gelopen (344 treden). Het verhaal: Wat Saket werd een paar eeuwen geleden gebruikt als crematorium. Duizenden mensen die waren overleden aan de gevolgen van de pest werden hier naartoe gebracht en opgestapeld. Omdat er zo veel slachtoffers waren, duurde het te lang voordat de lichamen gecremeerd konden worden. Door de locals kreeg deze plek de bijnaam Vulture Hill, omdat er honderden aasgieren boven de berg cirkelden.

Aan alles komt een eind zo ook deze reis, het was al jaren een grote wens van ons om te overwinteren. Het is Azië geworden en we hebben er geen spijt van. We hebben het beleefd als een avontuur met vele hoogte punten en toch relaxed. En als je zou vragen duurde het niet te lang zal je als antwoordt krijgen nee, het was goed zo en we kijken hier met veel plezier op terug met mooie herinneringen. Bij aankomst op Schiphol werden we opgewacht met bloemen, tekeningen, "welkom thuis" ballon, spandoek en glunderende kinderkoppies en dat gaf ons een warm thuiskomen 😍.

1. Joke:
    1 maart 2020
    Ik heb genoten van de verhalen. Hopelijk snel weer. Fijn dat jullie veilig en gezond thuis zijn. Geniet maar weer van de luxe en stofvrij. 💋
  2. Gerard v d Akker:
    1 maart 2020
    Fijn en Jammer . Fijn dat jullie weer heel en gezond thuis zijn.
    Jammer dat we geen Reisverslag meer krijgen ,Het was net of we zelf op vakantie waren .
    Hartelijke groetjes Joop en Gerard
  3. Geertje:
    1 maart 2020
    Dankjewel voor de verhalen en foto's ! Ik heb genoten.
  4. Johan&Alie:
    Gerard en lies,
    We hebben genoten van jullie verhalen en prachtige foto,s daarvoor dank,gelukkig zonder ongelukken of ziekte doorgekomen en inderdaad een verrijking waar je je verdere leven op terug kijkt.
    Wij zitten nu in Spanje heerlijke temperatuur na al die nattigheid in Nederland.
    Als we thuis zijn spreken we af om na te praten.
    Gr johan en Alie
  5. Natalie:
    2 maart 2020
    Welkom thuis. Ik heb genoten van jullie prachtige verhalen en foto’s;) xxx
  6. Dimmy en Thom:
    2 maart 2020
    Prachtig boekje hebben we gelezen, door jullie geschreven, echt bijzonder. We hebben het een beetje zelf meegemaakt.
    Nu weer genieten van het thuiszijn en jullie kids.
    Liefs van ons💋
  7. Antoinette Van der Linden:
    4 maart 2020
    Welkom thuis 💋
  8. Henk:
    4 maart 2020
    Dank, dat ik deelgenoot mocht zijn van jullie “overwinteringsreis” in sprekende bewoordingen, foto’s en filmpjes.