Chiang Mai II

15 december 2019 - Chiang Mai, Thailand

Dit hebben wij weer, het is nog nooit zo kou geweest in Thailand, het is in de nacht 8-10 graden. In het huisje is het dan ook behoorlijk fris en ik, Ak, slaap met een hemd en sokken aan. De Thaise zijn dik gekleed en de winterjassen zijn bijna uitverkocht, we zagen zelfs dat bij de massage salon een paar tweedehands jassen aangeboden worden voor 150 Bath (4,50) 😊. Zelfs de honden hebben hier een T-shirt aan en slapen onder een handdoek 😊. Overdag is het zo rond de 25 graden, dus dat is prima. Gelukkig is het elke nacht een stukje warmer geworden.

Het avond eten is hier gevarieerd, veel groentes met rijst en/of noedels. Bij de meeste gerechten heb je de keuze tussen kip, rund, varken of vis erdoor. Pad Thai is volgens mij wel “het“ gerecht van Thailand. Zeer smakelijk en goed met stokjes te eten, elk restaurant heeft het wel op het menu staan.

We zijn niet van “wat de boer niet kent, dat vreet hij niet”.
Dus af en toe proberen we iets uit en willen we dat delen met jullie. Deze keer:

Passievrucht (Sau-v-Root)

Een bekende vrucht smaakt fris zoetzuur en dat krijgen we elke dag bij het ontbijt.

Rose appel (Chom-Poo)
Het is een smaak combinatie van appel, peer en watermeloen, erg fris. Rose appels, we hebben het opgezocht, blijken veel goede stoffen te bevatten. Deze vrucht zou bescherming bieden tegen diabetes, de spijsvertering verbeteren, het immuunsysteem versterken, de lever ontgiften, epileptische aanvallen doen stoppen, bacteriële- en schimmelinfecties uitroeien, bepaalde kanker soorten kunnen voorkomen, en koorts- en cholesterolverlagend werken.

Coconut (Ma-Praow)
We kregen het met een rietje, deze jonge kokosnoot bevat veel vruchtwater en schijnt gezond te zijn voor zwangere vrouwen, dat zijn we dus niet en misschien was het daarom niet lekker, het is niet ons ding. We bedankten de verkoopster en wisten niet hoe snel we weg moesten en op zoek naar een vuilnisbak.

Mangosteen (Mango-Kut)
De koningin van de vruchten van Thailand. Hij smaakt heerlijk zoet en ziet er leuk uit.

En een tip voor thuis bij de borrel: 😊

Gebakken bamboe wormen
Dit zijn de larven van de Grass-Moth. Ze eten hun weg door bamboe voor hun metamorfose.
Deze dus hebben we gefrituurd gegeten, ze smaken naar chips en zijn lekker.

Gebakken bijen
Ook niet verkeerd maar dat is wel even een dingetje om in je mond te steken.

Voor de nodige afwisseling hebben we een fiets gehuurd we reden ermee kriskras door de wijk  en van markt naar markt en hadden veel bekijks. Niet gek want je ziet alleen maar scooters rijden. En een stations fiets in Nederland is er nog luxe bij, Ak rammelde behoorlijk.
De volgende dag hebben we voor 2 dagen een scooter gehuurd, je wilt niet opvallen niet waar. Op de eerste dag waren nog geen 3 minuten onderweg of we reden een politiefuik in, rijbewijs meneer, zei een vriendelijke agent tegen Ak. Ik gaf mijn internationaal rijbewijs en de agent wees meteen naar de bovenste regel, geen stempel bij motor. We moesten 500 Bath boete betalen en we kregen een velletje papiertje, niet te lezen, wat inhield dat we hiermee 3 dagen scooter mogen rijden……. yeahhh!!!!!!!
Deze zelfde vriendelijke agent was wel heel behulpzaam toen we ons scootertje niet meer aan de praat kregen. Ze rijden hier links, erg hard en halen je zowel links als rechts in. Buiten de stad is het een stuk rustiger en hebben we ook genoten van de natuur om ons heen.

Dag twee met de scooter, ook deze keer, na 10 minuten rijden kregen we het stopteken van de politie. We lieten keurig ons papiertje van gisteren zien. AAAHHHH, zei de agent you already paid yesterday, it’s okay. Have a nice day. De rit ging richting de Queen Botanische Garden, Baan Tong Luang village en Bai Orchid And butterfly. Bij Baan Luang Village kun je zien hoe verschillende volken leven, gekleed gaan en wat ze maken. Veel sjaals, kleden en kleding wordt door hun met de hand geweven. Er worden veel kleuren gebruikt en het ziet er dan ook allemaal vrolijk uit. Ook konden we de Long Necks bewonderen, dit volk wilde we graag zien.

Het kan niet elke dag feest zijn dus we kiezen bewust voor rust dagen en deze zoeken we graag in de natuur. In Chiang Mai is een groot park, SunBuak Haad City Park, met veel exotische planten, veel gras, fonteinen en veel bankjes. Er werken zeven dagen in de week zeker 6 tuinmannen om het te onderhouden. We zijn er graag om de hectiek te ontwijken, nemen een (puzzel)boekje mee en eten daar tussen de middag, lekker relaxed.

Zondags is hier een avondmarkt en dat is wat je noemt een markt met een lengte van zeker twee kilometer je kunt over de hoofden lopen zo druk is het. Met veel sieraden, kleding, souvenirs en heeeeel veel eetkraampjes. Toch zijn de meeste bezoekers Thais en 20% Farang.

Dinsdag vertrekken we naar Laos en gaan we daar kerst en nieuwjaar vieren.

1. Johan&Alie:
    15 december 2019
    Ha dat is goed nieuws ik hoef dus alleen maar die chom-poo te eten en alle pillen kunnen de prullenbak in goed nieuws jongens en een heel leuk verhaal alleen die bijen ja dat weet ik niet,
    Nog veel plezier en voorzichtig in het verkeer.
    Johan
  2. Geertje:
    15 december 2019
    Bijen en wormen...ik weet het niet hoor. Ik wil best e.e.a. proberen maar dit? Fijn te lezen dat het goed gaat. Mooie foto's
  3. Antoinette Van der Linden:
    Top ervaring weer! Veel succes op de 🛵🛵
  4. Marcel Burger:
    15 december 2019
    Mooi om te lezen in een zeer koud Edinburgh. Jullie yekst en foto's doen mij goed.
    Goede reis naar Laos, voor mij het meest boeddhistische land.
  5. Dick:
    16 december 2019
    Mooi allemaal, benieuwd naar het volgende verslag!
    Alleen: niet al het eten staat mij aan!
  6. Sascha:
    16 december 2019
    Ben je nou tegen die hooibaal aangereden???
  7. Rien:
    Ziet er goed uit!
    En Mangokut kan wat mij betreft in de VanDale.
  8. Henk:
    16 december 2019
    Mooi rood gelakte tenen op grote hoogte. Samen op de scooter. Vrucht - en insectproefervaringen. Bijzondere belevenissen.
  9. Tineke:
    16 december 2019
    Leuk verhaal en leuk om de foto's daarbij te zien.
  10. Jan en Beverley:
    16 december 2019
    Wij zijn benieuwd wat voor culinaire hoogstandjes Laos jullie te bieden heeft.
    Bij nader inzien houden wij het vanavond bij pannenkoeken!
    Veel plezier in Laos.
  11. Anika:
    16 december 2019
    Wat is de oplossing van de hooiberg rebus?
  12. Ria verhagen:
    17 december 2019
    Allemaal prachtige foto's met mooie kleuren. Herkennen een heleboel. Hoop dat jullie net zo genieten als wij gedaan hebben. Ook kookles gehad ?